תסמונת קדם וסתית

תסמונת קדם וסתית (PMS) היא מונח המשמש לתיאור מגוון התסמינים הגופניים והרגשיים שיש לנשים רבות בשבוע שלפני המחזור.חלק מהתסמינים הגופניים כוללים רגישות בשדיים, כאבי ראש, נפיחות ועייפות. תסמינים רגשיים כוללים כעס, עצבנות, שינויים במצב הרוח וחרדה. PMS אינו אבחנה רפואית אלא שימש כמונח תופסן לתיאור סוגים אלה של תסמינים.

מהי תסמונת קדם וסתית?

חלק זה מספק מבוא על מהי PMS וכיצד זה יכול להשפיע על נשים במהלך המחזור החודשי שלהן.PMS, המכונה גם תסמונת קדם וסתית היא קבוצה של תסמינים פיזיים ורגשיים שעלולים להשפיע על נשים בשבוע או שבועיים לפני הווסת שלהן. התסמינים יכולים להשתנות מאוד מאישה אחת לאחרת, ולחלק מהנשים אין תסמינים כלל.תסמיני PMS נפוצים כוללים נפיחות, כאב בשד, שינויים במצב הרוח ועצבנות.

מהם הגורמים לתסמונת קדם וסתית?

תסמונת קדם וסתית היא מצב שכיח שנשים רבות חוות במהלך המחזור החודשי שלהן. התסמינים משתנים מאדם לאדם ויכולים לכלול כאבי בטן, התכווצויות, שינויים במצב הרוח ודיכאון.

הרבה גורמים יכולים לגרום ל-PMS כולל מתח, משקל, גורמים גנטיים וחוסר איזון הורמונלי. להורמונים יש תפקיד חשוב שכן הם מווסתים את הכימיה של הגוף ומשפיעים על הרגשתנו רגשית. פרוגסטרון גבוה במהלך הביוץ שיכול לגרום לתסמינים כמו רגישות בשדיים, נדודי שינה או נפיחות, בעוד שרמות האסטרוגן עולות מה שיכול להיות קשור לחרדה או דיכאון. מחקרים מראים שהגורם השכיח ביותר ל-PMS נובע מחוסר איזון הורמונלי.

אומרים שיותר מ-80% מהנשים חוות PMS. אבל, מה הם הגורמים?

אין סיבה קונקרטית לכך שחלק מהנשים חוות PMS, אך מדענים מצאו כמה גורמים אפשריים שעשויים לתרום לגורמים ל-PMS. גורמים אלה כוללים:

  • הורמונים: הורמונים המשתחררים במהלך המחזור החודשי, כמו אסטרוגן ופרוגסטרון, עשויים למלא תפקיד בשאלה אם אישה חווה PMS או לא. למשל, כאשר רמות האסטרוגן עולות לפני הביוץ זה יכול לגרום לעצבנות ונפיחות; לאחר ביוץ כאשר רמות הפרוגסטרון עולות זה עלול לגרום לאגירת מים ולרגישות בחזה.
  • אוכל: תזונה של אישה יכולה גם להשפיע על הסיכויים שלה לחוות PMS. מזונות מסוימים מכילים רמות גבוהות

מהם התסמינים?

תסמונת קדם וסתית, או PMS, היא הפרעה הגורמת לתסמינים רגשיים ופיזיים לפני המחזור החודשי. זה שכיח אצל נשים ונערות בגיל הפוריות.

ישנם תסמינים רבים ושונים של תסמונת קדם וסתית אשר נעים מתסמינים רגשיים לתסמינים פיזיים. כמה תסמינים רגשיים נפוצים כוללים חרדה, עצבנות, שינויים במצב הרוח, דיספוריה או דיכאון. השפעות גופניות עשויות לכלול רגישות בשדיים, נפיחות, עצירות ועייפות.

חלק מהאנשים חווים תופעות פיזיות חמורות יותר כמו מיגרנות, תשוקה לאוכל ועלייה במשקל שעלולה להוביל להשמנה.

התסמינים של PMS הם פיזיים, רגשיים והתנהגותיים.

תסמינים פיזיים:  יכולים  לכלול נפיחות, רגישות בשדיים, כאבי פרקים או שרירים, עייפות, כאבי ראש וכאבי גב תחתון.

תסמינים רגשיים: יכולים לכלול עצבנות, שינויים במצב הרוח, עצב או דיכאון ותיאבון מוגבר. שינויים התנהגותיים עשויים לכלול בעיות בריכוז או בזיכרון דברים.

תסמונת קדם וסתית
תסמונת קדם וסתית

איך אפשר לטפל בתסמינים?

התסמינים של תסמונת קדם וסתית נעים בין קל לחמור. תסמינים קלים עשויים להיעלם עם שינויים פשוטים באורח החיים, בעוד שתסמינים חמורים עשויים לדרוש טיפול רפואי.

ניתן לטפל בסימפטומים של תסמונת קדם וסתית באמצעות שילוב של תרופות ותוספי מזון, אורח חיים בריא ושיטות אחרות להפגת מתחים. יש נשים שמעדיפות תרופות טבעיות כמו תוספי צמחים או שימוש בדיקור סיני כחלופה לתרופות או פרוצדורות כירורגיות.

ישנן דרכים שונות לטיפול בתסמיני PMS של אישה. הטיפול הבחירה יהיה תלוי בחומרת הסימפטומים שחוו ובהעדפת האישה בין גורמים נוספים.

שיטות הטיפול הבאות הוכחו כיעילות עבור חלק מהנשים הסובלות מ-PMS:

  • תרגיל
  • דיאטה דלת שומן
  • טכניקות הרפיה
  • תרופות נוגדות דיכאון
  • טיפול הורמונלי